گروه های تحقیقاتی

الف) گروه کاری آثار خطی/ تحقیقات ملی یا بومی

مدیریت تحقیقات دانشگاه کاتب حفظ، احیاء و انتقال میراث علمی کشور را یکی از رسالتهای آکادمیک خود می­داند. برخی از آثار مکتوب اندیشمندان کشور ما در حال از بین رفتن است و این واحد در صدد است این آثار ارزشمند را احیاء نماید.

اولین گام در راستای تحقق این رسالت جمع آوری، تصحیح، ویرایش و چاپ مجدد کلیه آثار مرحوم فیض محمد کاتب است. در حال حاضر آثار قلمی مرحوم کاتب از مراجع مختلف جمع آوری شده است و محققان در حال تصحیح و ویراستاری این میراث گرانبها هستند. این آثار تحت عنوان مجموعه آثار مرحوم فیض محمد کاتب به چاپ خواهد رسید.

این واحد بعد از پروژه کاتب برای احیای آثار اندیشمندان و  متفکران کشور برنامه مشابهی را در نظر دارد اجرائی نماید.

 


ب) گروه کاری تحقیقات کمی و کیفی

این گروه متشکل از محققین برجسته و دارای توانایی در اجرای پژوهش در رشته‌های مختلف علوم انسانی به روش‌های مختلف کمی و کیفی می‌باشد، آمادگی دارد تا پروژه‌های تحقیقی مربوط به نهادهای مختلف ملکی و دولتی را مطابق با استانداردهای بین المللی به انجام رساند.


جـ) گروه کاری مطالعات زنان

مطالعات زنان در افغانستان با چالشهایی جدی روبروست. یکی از این چالشها عدم بومی سازی مقیاسهای سنجش وضعیت زنان در افغانستان است. معضل دیگر در حوزه مطالعات زنان نداشتن تیم سروی تشکیل یافته از زنان است.

تیم تحقیقاتی زنان در دانشگاه کاتب تشکیل یافته از زنان تحصیلکرده و با تجربه درعرصه مطالعات زنان است. ضمن آنکه تیم سروی این واحد همگی خانم های با تجربه در عرصه تحقیقات میدانی هستند.

این تیم می­تواند انواع پروژه های تحقیقاتی (کیفی و کمی) را طراحی نموده و به صورت استاندارد علمی اجرا نماید.


د) گروه کاری آموزش‌های کاربردی(کوتاه مدت)

به دلیل وجود چند دهه جنگ و نا امنی و تخریب نهادهای آموزشی و عدم تربیه افراد ماهر در انجام فعالیت‌های فنی و اداری به تناسب پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی در جامعه ما،  راه اندازی برنامه‌های آموزش مهارت‌های موردنیاز در مدت کوتاه، امری مهم و ضروری است. از طرف دیگر، آموزش‌های کوتاه مدت، همواره نقشی قابل توجه در  افزایش مشاغل و کاهش نرخ بی‌کاری در کشورهای جهان داشته است. در این راستا، واحد آموزش بخش تحقیقات آمادگی برگزاری  دوره ‌های آموزشی به خصوص در مورد مهارت های تحقیق را در دانشگاه کاتب و در سایر سازمان های دولتی و غیر دولتی دارد.


هـ) گروه کاری تدوین متون درسی

یکی از مزیت‌های اساسی هر نهاد آموزشی این است که متون و منابع درسیِ متناسب سیستم آموزشی خودش را داشته باشد. در این راستا و جهت فراهم سازی هرچه بیشتر رضایت خاطر دانش‌جویان عزیز، واحد تدوین متون درسیِ رشته‌های موجود در دانشگاه کاتب تأسیس شد. این بخش متشکل از اعضای هیئت علمی دانشکده‌های موجود در دانشگاه کاتب است.  تاکنون کتاب های درسی در زمینه حقوق، طب و اقتصاد تهیه و به چاپ رسیده است.

ر) گروه کاری ترجمه

از آنجا که زادگاه و بستر رشد بسیاری از علوم جدید خارج از کشور می‌باشد، بهره‌برداری کامل و همگانی از سرمایه دانش بشری، در گرو ترجمه این متون به زبان‌های رسمی کشور است. واحد ترجمه برای تعمیق و گسترش میراث علمی کشور و تامین منابع علمی و آکادمیک برای جامعه علمی کشور تأسیس شده است. گروه ترجمه تشکیل یافته ازمتخصصانی است که ضمن آنکه تسلط لازم بر زبانهای خارجی را دارند،  از تحصیلات و دانش کافی در زمینه متون تخصصی برخوردار می‌باشند. بخش تحقیقات دانشگاه کاتب برای اولین بار در کشور ترجمه متون تخصصی را به صورت حرفه ای و با رعایت ادبیات معیاری دری ارائه خواهد کرد.


ز) گروه کاری سمینارها و نشست­های علمی

یکی از مزیت‌های رقابتی عمده در نهادهای علمی آموزشی، امروزه برخورداری از ظرفیت‌‌های تعامل فکری و یادگیری گروهی می‌باشد. امروزه‌ مجموعه‌هایی می‌توانند به موفقیت برسند که توانایی  کسب بصیرت از تجارب خود و دیگران ( افراد، گروه‌ها، الگوها و…) و ایجاد تغییر در چگونگی عملکرد خود بر اساس بصیرت جدید را دارا باشند. دانشگاه کاتب، در راستای ارتقای علمی جامعه و ایجاد و توسعه ظرفیت تعامل اجتماعی مبتنی بر یادگیری و تولید دانش، بخش سمینار‌های علمی خود را راه اندازی نموده است تا از این طریق بتواند زمینه هم‌اندیشی و هم‌گرایی‌ بین اساتید و فرهیختگان علمی کشور و همچنین دانشمندان سایر کشورها را فراهم سازد. در این راستا تلاشهایی صورت گرفته و حاصل آن برگزاری نشست های متعدد علمی دانشگاه های افغانستان و نشست های علمی مشترک دانشگاه کاتب و دانشگاه های خارجی بوده است.

0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-03-29