وبینار علمی “هموفیلیا و تالاسمیا: چالش‌ها و اقدامات” برگزار شد.

وبینار علمی تحت عنوان “هموفیلیا و تالاسمیا: چالش‌ها و اقدامات” روز یکشنبه مورخ 28/10/1399 از ساعت 2 الی 4 بعد از ظهر به مدت 2 ساعت از طرف مرکز تحقیقات علمی با همکاری دانشکده طب معالجوی و شفاخانه معالجوی فیض محمد کاتب با ارائه دکتر عباس‌علی رموزی رئیس دانشکده طب معالجوی دانشگاه کاتب، دکتر عارف عطایی رئیس شفاخانه معالجوی فیض محمد کاتب، خانم مریم کریمی رئیس موسسه آینده برای کودکان افغانستان، دکتر ذکرالله فقیرزاده رئیس انجمن بیماران هموفیلیا افغانستان، دکتر سیروس زینلی متخصص ژنتیک پزشکی و دکتر سید حمید موسوی رئیس مرکز تحقیقات علمی دانشگاه کاتب و آقای اشرف پارسا محصل طب معالجوی دانشگاه کاتب به عنوان مجری وبینار با استفاده از نرم‌افزار زوم برگزار گردید.


در این وبینار که بیش از 50 نفر اشتراک نموده بودند، ابتدا اشرف پارسا ضمن خوش‌آمد گویی از سایر سخنرانان و اشتراک کنندگان، با توضیح موضوع سخنرانی کارشناسان و ارائه دهندگان وبینار را آغاز نمود.
در ادامه دکتر سید حمید موسوی رئیس مرکز تحقیقات علمی دانشگاه کاتب ضمن خوش‌آمد گویی کارشناس و اشتراک کنندگان صحبت شان را روی موضوع “ارائه خلاصه‌ی از وضعیت این دو بیماری در افغانستان و چالش‌ها و اقدامات موجود” بصورت مفصل ارائه نمودند.
سپس دکتر عباس‌علی رموزی رئیس دانشکده طب معالجوی دانشگاه کاتب درباره “برنامه‌های دانشکده طب معالجوی دانشگاه کاتب در مورد این دو بیماری که از سال‌های گذشته جهت آگاهی دهی و غیره انجام شده است” بصورت مفصل توضیحات لازم را ارائه نمودند.
در ادامه دکتر عارف عطایی رئیس شفاخانه معالجوی فیض محمد کاتب روی موضوع “نقش شفاخانه کاتب در راه اندازی این دو بیماری در شفاخانه کاتب و همکاری وزارت صحت عامه در خدمت رسانی رایگان به این بیماران با داشتن 5 متخصص داخله اطفال و خدمات 24 ساعته توسط این شفاخانه” اشاره نمودند.


سپس دکتر عنایت الله هاشمی رئیس بانک خون مرکزی گزارش از خدمات ارائه شده توسط بانک خون مرکزی برای بیماران هموفیلیا و تالاسمیا را بیان نمودند.
در ادامه پروفسور سیروس زینلی متخصص ژنتیک پزشکی روی موضوع” اهمیت تشخیص پیش از تولد PND در بیماران هموفیلیا و تالاسمیا” به صورت مفصل بحث نمودند.
سپس خانم مریم کریمی رئیس موسسه آینده برای کودکان افغانستان با ارائه گزارشی از خدمات ارائه شده برای بیماران تالاسمیا در مزار شریف بصورت مفصل صحبت نمود.
در ادامه دکتر فدامحمد پیکان با ارائه برنامه‌های وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان برای ارائه خدمات بیشتر برای این دو بیماری توضیحات مفصل را ارائه نمودند.
و در ادامه این وبینار، به نمایندگی از بیماران هموفیلیا و تالاسمیا تعدادی از این بیماران در مورد چالش‌ها ومشکلات این دو بیماری در کشور صحبت نمودند که توسط متخصصین و رؤسای بخش‌های مربوطه پاسخ‌های لازم داده شد و قرار شد که با این بیماران وزارت صحت عامه و موسسات همکار خدمات بهتر و بیشتری را فراهم نمایند.
این وبینار با پرسش اشتراک کنندگان و ارائه پاسخ توسط کارشناسان خاتمه یافت.

اشتراک گذاری :



چاپ

Comment is not allowed


2024-05-20