مرکز تحقیقات طبی

یک اصل در سازمان بهداشت جهانی در راس همه پروژه ها قرار دارد و آن ” پیشگیری بهتر از درمان است” می باشد. به منظور به دست آوردن اطلاعات لازم برای آموزش و ایجاد بستر های لازم به منظور پیشگیری از بیماری ها و حوادث، همیشه نیازمند تحقیقات هستیم. افغانستان و در مرحله بعد ولایت کابل، مورد هدف عوامل تهدید کننده سلامتی قرار دارد. در این بین نقش مراکز آموزشی و تحقیقاتی در بهبود این وضعیت و فراهم کردن زمینه تحقیقات بسیار مهم است. آموزش آکادمیک در سراسر دنیا جزو امور بدیهی و روتین در حال اجرا می باشد.

دانشگاه کاتب یکی از دانشگاه های خصوصی طراز اول در سطح افغانستان می باشد. دانشکده طب معالجوی دانشگاه کاتب یکی از دانشکده های فعال دانشگاه بوده و با استفاده از اساتید مجرب و مسلکی، به عنوان یکی از بهترین مراکز آموزشی مطرح در سطح افغانستان است. با توجه به اینکه  آموزش در دانشگاه کاتب به بهترین شکل و کیفیت در حال ارائه می باشد، طبق اهداف برنامه استراتژیک دانشگاه کاتب، تحقیقات و پژوهش از اهمیت خاصی بر خوردار بوده و در حال حاضر تمرکز زیادی روی این موضوع شده است. مدیریت تحقیقات علمی دانشگاه کاتب در حال حاضر با نشر کتب، انتشار مقالات به صورت فصلنامه علمی پزوهشی کاتب، برگزاری ورکشاپ ها و برنامه های علمی و تحقیقاتی در راستای ارتقای ظرفیت اساتید و محصلان گرامی، در حال پیش برد اهداف کلان دانشگاه می باشد. با توجه به نیاز اساسی افغانستان به مرکز تحقیقاتی که به صورت بالینی و کلینیکی توانایی انجام طرح های تحقیقاتی را داشته باشد ، دانشگاه کاتب به دنبال راه اندازی مرکز تحقیقات بالینی طبی بود که خوشبختانه مرکز تحقیقات طبی کار خود را رسما شروع کرده است. مرکز تحقیقات بالینی طبی کاتب به منظور تمرکز روی طرح های تحقیقاتی بالینی که به صورت واضح و قابل لمس، مشکل یا سوالی از مسائل جاری در ولایت کابل در زمینه بیماری ها، داروهای مورد استفاده، کیفیت آب و هوا، تاثیر آموزش و پیشگیری از بیماری ها را پاسخ می دهد، راه اندازی شد. بدیهی است در ادامه این مرکز با استفاده از پژوهشگران شایسته و متخصص در رشته های مختلف از عموم پژوهشگران حاضر در افغانستان، با تحلیل و بحث های جامع پیرامون مسائل مطرح شده و نتایج به دست آمده از طرح های تحقیقاتی، راه حل یا طرح عملیاتی کاربردی جامعی را برای حل مشکلات و مسائل مطرح شده، ارئه خواهد کرد.

– اهداف:

  1. ایجاد بستر مناسب برای انجام فعالیت تحقیقاتی گروهی، سازمان یافته و هدفدار و همچنین تربیت و رشد استعدادها و برانگیختن خلاقیت و شکوفایی علمی اساتید و محصلان.
  2. ترویج فرهنگ پژوهشی بارور و موثر در میان اساتید و محصلان.
  3. انجام پژوهش برای حل معضلات اساسی کشور.
  4. بسترسازی برای ایجاد شرکتهای تجاری دانش بنیان ویژه اساتید، محصلان و دانش آموختگان
  5. ایجاد انگیزه و تعمیق فرهنگ پژوهش و پرورش پژوهشگران توانمند بعنوان رکن اصلی در فعالیت پژوهشی.
  6. انجام پژوهشهای برنامه محور جهت افزایش توان و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه و دستیابی به یافته‌های علمی نوین و ارتقای سهم دانشگاه در گسترش مرز‌های دانش.
  7. ایجاد ارتباط علمی کارآمد بین اساتید و محصلان
  8. زمینه سازی برای افزایش جذب اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی
0 0 votes
Article Rating

اشتراک گذاری :



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-04-19